Διαφήμιση

ΑΓΩΓΗ - 2 ΣΧΟΛΙΑ

Υγιεινή διατροφή – Πρωτεϊνες, Υδατάνθρακες, Λίπη, Έλαια, Άλατα, Βιταμίνες

58866-fruit-face_manip

αν σας άρεσε το άρθρο μοιραστείτε με τους φίλους σας:

Όταν μιλάμε για υγεία και διατροφή, θα πρέπει αρχικά να γνωρίζουμε κάποιες βασικές σχετικές πληροφορίες.

Η τροφή όταν προσλαμβάνεται, ικανοποιεί μία από τις βασικότερες βιολογικές ανάγκες, άρα αποτελεί πρωταρχική ανθρώπινη λειτουργία. Η ικανοποίηση της πείνας, προσφέρει πέραν όλων και ψυχική ικανοποίηση, πληρότητα και ηρεμία. Οι λόγοι αυτοί καθιστούν προκαταβολικά αναγκαία την ύπαρξη γνώσης, προκειμένου να μπορούμε να εξασφαλίζουμε στους εαυτούς μας την ποιότητα των τροφών που σχετίζονται με την υγεία.

Η διατροφή μας αποτελείται από πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λίπη, έλαια, άλατα και βιταμίνες.

ΠΡΩΤΕΪΝΕΣ Ή ΛΕΥΚΩΜΑΤΑ :

αποτελούν το βασικό συστατικό των κυττάρων, των υγρών του σώματος, που βοηθά ή ευθύνεται για την καλή ή κακή κατάσταση των ιστών. Είναι δύο ειδών: οι ζωικές και φυτικές. Οι ζωικές πρωτεΐνες, είναι ανώτερης βιολογικής αξίας, ενώ οι φυτικές πρωτεΐνες συμβάλλουν στην συντήρηση του οργανισμού. Περιέχουν: άνθρακα, υδρογόνο, οξυγόνο και άζωτο

Ο ανθρώπινος οργανισμός, πρέπει να προσλαμβάνει καθημερινά μικρή ποσότητα πρωτεϊνών, η οποία είναι ή πρέπει να είναι περίπου 0,8 – 1,3gr / κιλό σωματικού βάρους. Το συνολικό ποσοστό των πρωτεϊνών στον ανθρώπινο οργανισμό πρέπει να είναι 50% και σε περίπτωση εγκυμοσύνης 70%.

ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΕΣ :

Ένα από τα βασικά συστατικά της διατροφικής αλυσίδας, είναι οι υδατάνθρακες. Η καύση τους από τον ανθρώπινο οργανισμό, δίνει ενέργεια, γιατί οι υδατάνθρακες μετατρέπονται σε γλυκόζη. Το περίσσευμα αυτών, δηλαδή το πλεόνασμα τους, γίνεται λίπος, άρα οδηγεί στην παχυσαρκία.

Οι υδατάνθρακες χωρίζονται σε : μονοσακχαρίτες ή ζάχαρο (π.χ. φρουκτόζη, γλυκόζη), διζακχαρίτες (π.χ. ζαχαροκάλαμο, ζαχαρότευτλο) και πολυσακχαρίτες (π.χ. άμυλο, κυτταρίνη, γλυκογόνο). Βρίσκονται στα φρούτα, στο μέλι, στο ρύζι, στην ζάχαρη, σε ότι περιέχει άμυλο, στο κρέας, στο ψάρι κ.τ.λ. Η κυτταρίνη αποτελεί βασικό συστατικό της κυτταρικής μεμβράνης φρούτων, λαχανικών, δημητριακών και βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου, ενώ το γλυκογόνο βρίσκεται στους μυϊκούς ιστούς και το συκώτι.

Ο άνθρωπος πρέπει να λαμβάνει καθημερινά 80 – 100gr υδατανθράκων και να γνωρίζει πως η έλλειψη τους προκαλεί υπογλυκαιμία, ενώ η αύξηση τους, υπεργλυκαιμία.

ΛΙΠΗ :

Η καύση τους από τον ανθρώπινο οργανισμό, παράγει ενέργεια, ενώ το πλεόνασμα τους δίνει παχυσαρκία. Τα λίπη είναι δύο ειδών, τα φυσικά και τα βιομηχανικά. Περιέχουν διάφορα χημικά στοιχεία το ποσοστό των οποίων είναι που τα διαχωρίζει στα παραπάνω από τα δύο είδη.

Τα λίπη από ζωικές τροφές, αυξάνουν την παραγωγή χοληστερίνης στο αίμα, ενώ τα λίπη από φυσικές τροφές κάνουν ακριβώς το αντίθετο. Τροφές όπως : σολομός, ρέγκα, σκουμπρί, σαρδέλες, μειώνουν την χοληστερίνη και τροφές όπως : ξιφίας, καλαμάρια, σουπιές, οστρακοειδή, την αυξάνουν.

Τροφές με λίγα λιπαρά είναι το κουνέλι, το κοτόπουλο, το χοιρινό και η γαλοπούλα (φιλέτο), ενώ αντίστοιχα τροφές με πολλά λιπαρά είναι όλα τα εντόσθια, πατσάς, οστρακοειδή κ.α.

ΕΛΑΙΑ :

Τα έλαια είναι στοιχείο της φύσης, υγιεινό για τον οργανισμό μας. Χωρίζονται σε τρία είδη: τα μονοακόρεστα (ελαιόλαδο), τα πολυακόρεστα (φυτικά άλατα) και τα ακόρεστα (ζωικά έλαια).

Για τον ανθρώπινο οργανισμό, είναι καλά το ελαιόλαδο, το αραβοσιτέλαιο, το σογιέλαιο, το ηλιέλαιο και το φρέσκο βούτυρο, ενώ η μαργαρίνη η οποία αποτελεί τεχνητό μείγμα χωρίς θρεπτικές ουσίες, δεν θεωρείτε υγιεινή.

ΑΛΑΤΑ :

Πρόκειται για μεγάλη ποικιλία συστατικών που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη του οργανισμού. Τα είδη των αλάτων είναι, το ασβέστιο, ο φώσφορος, ο σίδηρος, το νάτριο, το κάλλιο, το μάγνιο, το χλώριο, το θείο και το ιώδιο.

Το ασβέστιο συμβάλλει στην πήξη του αίματος, στην καλή λειτουργία των μυών και των νεύρων και στο σμάλτο των δοντιών. Το βρίσκουμε σε γαλακτοκομικά, πορτοκάλια, ξηρούς καρπούς, σύκα, πράσινα λαχανικά και στον κρόκο του αυγού.

Ο φώσφορος βοηθάει στον μεταβολισμό των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπών. Βρίσκεται στα κεφάλια των ψαριών, στα λαχανικά, φρούτα, πουλερικά, άπαχο κρέας και γαλακτοκομικά.

Ο σίδηρος, βελτιώνει την ποιότητα του αίματος, την λειτουργία του συκωτιού, της σπλήνας, των μυών κ.α. Βρίσκεται σε όσπρια, πράσινα λαχανικά, κρέας, ξηρούς καρπούς, εντόσθια, κρόκο του αυγού.

Το νάτριο ή μαγειρικό αλάτι, το περιέχουν όλες οι τροφές.

Το κάλιο, βοηθάει την διούρηση. Βρίσκεται στην μαγιά, σε ξηρά φρούτα, όσπρια, ρύζι, πορτοκάλι, πατάτες και δημητριακά.

Το μάγνιο, βοηθάει στην ανάπτυξη των οστών.

Το χλώριο, βρίσκεται στα υγρά του στομάχου και στο μαγειρικό αλάτι.

Το θείο, βοηθάει στην αποβολή τοξικών ουσιών από τον οργανισμό.

Και τέλος το ιώδιο, βρίσκεται στα θαλασσινά και στο ιωδιούχο αλάτι. Βοηθάει στην καλή λειτουργία του θυρεοειδή αδένα.

ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ:

Οι βιταμίνες, αποτελούν σημαντικά στοιχεία για την σωστή ανάπτυξη του ανθρώπινου οργανισμού. Χωρίζονται σε λιποδιαλυτές και υδροδιαλυτές. Οι λιποδιαλυτές βιταμίνες είναι: Α, D, E, K και έχουν ελαιώδη σύσταση. Οι υδροδιαλυτές βιταμίνες αντίστοιχα είναι η C και το σύμπλεγμα βιταμινών Β, οι οποίες έχουν χυμώδη σύσταση. Οι βιταμίνες δεν παράγουν ενέργεια αλλά βοηθούν στην καλή λειτουργία του οργανισμού.

Η βιταμίνη Α, βρίσκεται σε κρέας, γάλα, λίπος, έλαια, κρόκος αυγού, βερύκοκα, δαμάσκηνα, γλυκοπατάτα, καρότα κ.α. Βοηθάει και προστατεύει το δέρμα, τον κερατοειδή χιτώνα του ματιού, το αναπνευστικό και ουροποιητικό μας σύστημα. Η έλλειψή της προκαλεί παθήσεις όπως ξηροδερμία, ξηροφθαλμία, ημεραλωπία κ.α.

Σύμπλεγμα βιταμινών Β.

Βρίσκεται σε ψάρια, γαλακτοκομικά κ.α. Βοηθάει και προστατεύει στην ανάπτυξη των οστών και η έλλειψή της σχετίζεται με διάφορες παθήσεις αυτών.

Η Β, βρίσκεται σε ξηρούς καρπούς, δημητριακά, μαγιά, συκώτι κ.α.

Η Β1, βρίσκεται σε φυστίκια, βερύκοκα, ροδάκινα, θαλασσινά, όσπρια, κρέας, σιτάρι, κριθάρι κ.α.

Η Β2, βρίσκεται σε βοδινό και χοιρινό κρέας, καρότο, πορτοκάλι, όσπρια, ντομάτες, δημητριακά και η έλλειψή της προκαλεί ευαισθησία στο φως, ραγάδες στα χείλη και στην μύτη και αιμοραγίες στον κερατοειδή χιτώνα του ματιού.

Η Β3, βρίσκεται σε κρέας, ψάρι, γάλα, όσπρια, καλαμπόκι κ.α. Εξασφαλίζει την καλή λειτουργία των ματιών και του πεπτικού συστήματος και αν μας λείψει αποκτούμε δερματικές παθήσεις, διαταραχές νευρικού και πεπτικού συστήματος κ.α.

Το φολικό οξύ, βρίσκεται σε πράσινα μήλα και φασόλια, μαρούλι, μπρόκολο, πατάτες, πορτοκάλια, όσπρια, μαγιά, συκώτι κ.α. και βοηθάει στον πολλαπλασιασμό των λευκών αιμοσφαιρίων.

Η χολίνη, βρίσκεται σε συκώτι, γάλα, πατάτα, κρόκο αυγού και προστατεύει τα κύταρα στο συκώτι μας.

Η Β6, βρίσκεται σε πράσινα λαχανικα, πατάτα, κρέας, ψάρια. Βοηθάει στην καλή υγεία του νευρικού και μυικού συστήματος, στην υγεία του δέρματος και στον σχηματισμό αιμοσφαιρίνης. Η έλλειψή της προκαλεί νευρικές και δερματολογικές διαταραχές.

Η Β12, βρίσκεται σε ζωικές τροφές και γάλα. Η έλλειψή της δίνει αναιμία, μείωση του σωματικού βάρους, διαταραχές του νευρικού συστήματος, του πεπτικού συστήματος και της όρεξης.

Η βιταμίνη Ε, βρίσκεται σε μη επεξεργασμένα δημητριακά, φυτικά έλαια, ξηρούς καρπούς, κρόκο αυγού, πράσινα λαχανικά, πορτοκάλια, ντομάτα, καρότο, κρέας κ.α. Βοηθάει στην καλή λειτουργία του ανθρώπινου αναπαραγωγικού συστήματος αλλά και στην ανάπτυξη του εμβρύου.

Η βιταμίνη Κ, βρίσκεται σε πράσινα λαχανικά, φυτικά έλαια, ντομάτες, πορτοκάλια, χοιρινό κ.α. Βοηθάει στην πήξη του αίματος ενώ η έλλειψή της, προκαλεί αιμοραγίες.

Η βιταμίνη C, βρίσκεται σε εσπεριδοειδή, κρεμμύδι, λαχανικά κ.α. Βοηθάει στην επούλωση τραυμάτων, στην καλή λειτουργία του πεπτικού και νευρικού συστήματος και η έλλειψή της σχετίζεται με διάφορες παθήσεις.

Η βιταμίνη D, βρίσκεται σε ψάρια (ειδικότερα στο συκώτι των ψαριών), γαλακτοκομικά κ.α. Βοηθάει στην ανάπτυξη των οστών και η έλλειψή της προκαλεί ραχίτιδα και οστεομαλάκυνση.

εκτυπώστε το άρθρο

2 ΣΧΟΛΙΑ

Γράψε το δικό σου σχόλιο

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Το my family προτείνει ...