ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ - 1 ΣΧΟΛΙΟ

Γονείς και έφηβος!

αν σας άρεσε το άρθρο μοιραστείτε με τους φίλους σας:

«Γιατί Ίωνα, γιατί;» τον ρώτησε μια φορά η μητέρα του. «Γιατί δεν μπορείς να είσαι και εσύ σαν τα άλλα γλαροπούλια; Γιατί δεν αφήνεις τα χαμηλά πετάγματα για τους πελεκάνους και τα άλμπατρος;»

«Το μόνο που θέλω έιναι να μάθω τι μπορώ και τι δεν μπορώ να κάνω στον αέρα –αυτό και τίποτε άλλο. Το μόνο που θέλω είναι να μάθω.»

Η συναισθηματική αστάθεια, το μεγάλο πείσμα, η ακαμψία, το αίσθημα του «άτρωτου», τα συχνά ξεσπάσματα θυμού και η μόνιμη αναταραχή του νου είναι κάποια από τα βασικότερα χαρακτηριστικά της εφηβικής ηλικίας. Κάποια επιπλέον σημαντικά χαρακτηριστικά, τα οποία μπορούμε να διακρίνουμε και στην παραπάνω στιχομυθία από το βιβλίο του Ρ. Μπαχ «Ο Γλάρος Ιωνάθαν Λίβινγκστον», είναι η ανάγκη για ανεξαρτησία, κυρίως από την οικογένεια, η έντονη αναζήτηση προτύπων και η ανάγκη για προσωπική έκφραση και συγκρότηση ταυτότητας.

Ο γονέας του εφήβου, άν όχι καθημερινά, έρχεται συχνά αντιμέτωπος με όλα αυτά τα πολύ ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Θυμώνει, στεναχωριέται, απογοητεύεται, προβληματίζεται. Τα αποθέματα καθαρής σκέψης, δύναμης και υπομονής, σιγά σιγά εξαντλώνται. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα για το γονέα να προσεγγίζει τον έφηβο με αδεξιότητα. Γίνεται ιδιαίτερα αυστηρός και επικριτικός μαζί του, τον απαξιώνει και το καθημερινό ενδιαφέρον παίρνει τη μορφή ανάκρισης. Επιπλέον, ο γονέας αναζητά τρόπους οι οποίοι θα αποτρέψουν τον έφηβο από το να βιώσει αυτή την ταραχώδη αλλαγή. Στο τέλος, συνηδειτοποιεί ότι ό,τι και να δοκιμάσει δεν είναι αποτελεσματικό καθώς το εν λόγω ηλικιακό στάδιο είναι ζωτικής σημασίας για την εξέλιξη του ατόμου.

Στο βιβλίο του Ρ. Μπαχ, ο έφηβος γλάρος Ιωνάθαν, υποστηρίζει θερμά ότι το πέταγμα δεν είναι χρήσιμο μονάχα για να βρίσκει την τροφή του και για να ξεδιψά τη δίψα του. Ο Ιωνάθαν λατρεύει το πέταγμα. Δοκιμάζει διαφορετικές φιγούρες, πετάει με πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες απ’ό,τι είναι «φτιαγμένος» για να πετάει, βουτάει στο κενό από όλο και μεγαλύτερα ύψη. Βιώνει και τον θρίαμβο αλλά και την απογοήτευση. Βέβαια, οι απογοητέυσεις του ήταν πολύ περισσότερες από τους θριάμβους του. Είναι αρκετές οι φορές που στην προσπάθειά του να δοκιμάσει μια νέα φιγούρα ή να αυξήσει την ταχύτητα πτήσης, διαλύεται στον αέρα και τσακίζεται σε θάλασσα σκληρή σαν πέτρα.

Έτσι και ο έφηβος, καθώς προσπαθεί να πορευτεί προς την ανεξαρτητοποίησή του και προς την ανεύρεση της δικής του ταυτότητας, συχνά, βιώνει την πτώση. Ο ρόλος του γονέα είναι να προετοιμάσει τον έφηβο για κάθε ενδεχόμενη πτώση. Ένα σπίτι ευχάριστο για τον έφηβο θα τον αποτρέψει απ’το να κάνει πράγματα που θα θέσουν σε κίνδυνο τη ύπαρξή του και την πνευματική και ηθική του υπόσταση. Επίσης, ιδιαίτερης σημασίας για τον έφηβο, είναι να του επιτραπεί να κάνει μερικά σφάλματα κατά την εξέλιξή του. Η ανάληψη ευθυνών για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα θα τον βοηθήσει να αποδείξει στον ίδιο αλλά και στον κοινωνικό περίγυρο ότι μπορεί να φροντίσει τον εαυτό του και ότι δεν είναι αδύναμος, ανεύθυνος και επιπόλαιος. Επιπλέον, είναι σημαντικό για αυτόν να αισθάνεται ότι έχει την εμπιστοσύνη των ενηλίκων και ότι δεν τον αντιμετωπίζουν με δυσπιστία. Βέβαια, αυτό εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από το είδος της σχέσης που κτίστηκε ανάμεσα στον έφηβο και στους γονείς τα προηγούμενα χρόνια. Στην περίπτωση μιας ικανοποιητικής σχέσης όπου οι γονείς ήταν πραγματικά κοντά του, υπάρχει εμπιστοσύνη και γονείς και έφηβος συζητούν τα διάφορα προβλήματα μέσα στο πλαίσιο της οικογένειας.

Η ενδεχόμενη απόπειρα θεραπείας της συμπεριφοράς του εφήβου ή ακόμη και εξάλειψή της θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην εξέλιξή του. Οι γονείς θα πρέπει να προσπαθήσουν να ανεχτούν τη συμπεριφορά του εφήβου, να προσπαθήσουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες του, ακόμη και να αντιδράσουν ενεργητικά. Με αυτόν τον τρόπο, οι γονείς εξασφαλίζουν για τον έφηβο μια πιο ασφαλή και ομαλή διαδρομή προς την αναζήτηση της προσωπικής τους ταυτότητας και ένα πιο πρόσφορο έδαφος για να συνειδητοποιήσει ότι υπάρχει στη ζωή κάτι παραπάνω από αυτό που μπορεί να δει το μάτι.

«Το μυστικό ήταν να πάψει ο Ιωνάθαν να θεωρεί τον εαυτό του παγιδευμένο μέσα σ’ένα περιορισμένο σώμα που είχε άνοιγμα φτερών περίπου ένα μέτρο και επιδόσεις οι οποίες μπορούσαν να αποτυπωθούν με κάποιο διάγραμμα. Έπρεπε να κατανοήσει ότι δεν είναι μόνο η πίστη που χρειάζεται για να πετάξει αλλά και η κατανόηση της πτήσης.»

Βιβλιογραφία

Τσιαντής Γ., 1988, Ψυχική Υγεία του Παιδιού και της Οικογένειας, Τεύχος Α’, Εκδόσεις Καστανιώτη

Bach R., 1992, Ο Γλάρος Ιωνάθαν Λίβινγκστον, Εκδόσεις Διόπτρα

Cole & Cole, 2002, Η Ανάπτυξη των Παιδιών – Εφηβεία, Γ’ Τόμος, Εκδόσεις Τυπωθήτω – Γιώργος Δαρδανός

εκτυπώστε το άρθρο

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. kleopatra

    geia sas.eimai 17 xronwn kai opws ka8e efivos exw kai egw ta problimata mou me tous goneis mou.kanw modeling apo ta 9 mou xronia.arxika itan idea tis mamas mou (fwtografiseis gia paidika rouxa,pasarela ktl)…..den i9ele na ginei to epaggelma mou,apla na to eixa ws xompi…emena omws mou aresei poly kai exw ginei montelo krifa apo tin mama mou.exw parei 6 titlous omorfias,exw fotografithei gia poly gnwstous oikous modas kai exw kanei polles fores pasarela…i mitera mou den gnwrizei tipote!nomizei oti stamatisa to modeling sta 14 mou.eutyxws pou exw ta stirigma ta mou tis aderfes mou kai me boithane poly!8a i8ela na to pw stin mama mou alla den 3erw pws….:( ……

Γράψε το δικό σου σχόλιο

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud

Το my family προτείνει ...